Liu Zheng: Buddha a ketrecben
 |
|
Liu Zheng egy zseni. Egyáltalán; Keleten felrobbant valami, friss levegő jelzi az érkező (Magyarországot gondosan megkerülő) szelet, az meg a vihart, ami a keleti művészek révén megmozgatja a világot. Mire cikket írunk, kiállítást szervezünk erről, már itt a következő és számtalan kimagasló tehetségű alkotóval találkozhatunk.
Liu Zheng fotóművész, olyan ő a mai kínai fotóművészetben, mint Fassbinder volt a hetvenes évek Európájának filmművészetében. Különös erejű a szénporral, mocsokkal és izmokkal kevert bányász sorozata.
|
|
Liu Zheng 1969-ben született, újságíró, fotós, aki a kilencvenes éveket fotózsurnalkisztaként dolgozta végig. Hát, mit mondjunk, Tienammen után a hivatalos propagandában nem az igazmondás ideje volt. Liu Zheng fotói egyrészt az igazmondás határait feszegetik, másrészt abszurd, szürreális szereplőin és jelenetein keresztül feltárul a kapitalista kommunizmus operettjének valószerűtlen, ripacskodó, féltékeny, mégis bájos társulata. Tulajdonképpen hiperrealista, dokumentarista igényű fotók ezek olyan szereplőkkel, akiknek "papíron" már nem is kellene létezniük és mégis, itt vannak és bámulnak a kamerába.
Diane Arbus és August Sander kínai leszármazottját látjuk kései romantikát elfeledett és mégis valahonnan előbújó hősökkel. Liu Zheng ma már ünnepelt fotóművész Nyugaton számos kiállításon és biennálén mutatkozott be, reméljük, hozzánk, a mi nem kevésbé abszurd világunkba is eljut egyszer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hozzászólások
|
|